Ecommerce

Dlaczego sklepy internetowe powinny współpracować z firmami logistycznymi?

Dlaczego sklepy internetowe powinny współpracować z firmami logistycznymi?

Ze względu na to, że liczba zakupów przez Internet ciągle rośnie, wzrastają też wymagania klientów związane z jakością i szybkością obsługi. Dla wielu firm, szczególnie w okresie świątecznym czy w trakcie promocji, natychmiastowa realizacja zamówień jest wręcz niemożliwa. Mnogość działań logistycznych sprawia wiele kłopotów, szczególnie małym i średnim przedsiębiorstwom. Jak temu zaradzić? Można skorzystać z usług firm logistycznych, o których piszemy w poniższym artykule.

Usługi logistyczne dla e-commerce

Usługi logistyczne dla e-commerce to wszelkie działania, jakie przedstawiciele sklepów internetowych zlecają firmom zewnętrznym. Mogą one obejmować właściwie wszystkie elementy procesu realizacji zamówień – od przygotowania paczek, aż po przyjmowanie zwrotów i reklamacji. To nieocenione wsparcie dla każdego przedsiębiorstwa, które zajmuje się dystrybucją swoich towarów do klientów. Doświadczona firma świadcząca usługi logistyczne stanowi ogromne wsparcie w sprawnej i szybkiej realizacji wysyłek. Dzięki temu obsługa klienta jest efektywniejsza, a logistyka całego procesu nie spoczywa na barkach pracowników sklepu, których często jest niewielu.

Logistyka – rodzaje usług logistycznych

Firmy logistyczne mogą zająć się każdym etapem obsługi klienta oraz sklepu internetowego. Rodzaje usług logistycznych dzieli się na:

  • usługi transportowe – polegają one na transporcie produktów oferowanych przez dany sklep, zapewniając im odpowiednie warunki (temperaturę, zabezpieczenia itp.). Usługi te można podzielić ze względu na technologie przewozu, wielkość czy rodzaj opakowań. Wyróżnia się wtedy drobnicowe, częściowe i całopojazdowe usługi transportowe. Istotną kwestią jest także środek transportu, ponieważ przewóz towarów można realizować drogą morską, lotniczą, drogową czy kolejową;
  • usługi spedycyjne – polegają na organizowaniu całego procesu transportowego oraz spełnieniu warunków wynikających z rodzaju danego zlecenia. Proces usług spedycyjnych można podzielić na: spedycję właściwą, czynności przemieszczania i czynności dodatkowe. W ramach spedycji właściwej dokonuje się wyboru odpowiedniego środka transportu, podpisuje wszelkie wymagane umowy, organizuje się ubezpieczenie czy przygotowuje produkty do transportu. Do czynności przemieszczania należy przewóz, załadunek i inne czynności związane z przetransportowaniem towaru. Czynnością dodatkową może być np. logistyka składowania produktów z e-sklepu;
  • usługi magazynowe – należą do nich wszystkie działania realizowane na terenie magazynu, np. kompletowanie przesyłek, sortowanie produktów, organizowanie miejsca na towary czy inwentaryzacje;
  • usługi dodatkowe – to wszystkie działania, które mają na celu zwiększenie wartości i jakości przesyłki. Należą do nich m.in.: sposób pakowania, umieszczanie w paczkach instrukcji do produktów, naklejanie etykiet czy obsługa zwrotów.

Poza tym, że firmy logistyczne mogą zająć się poszczególnymi etapami realizacji zamówień sklepów internetowych, często przyjmują rolę głównego operatora logistycznego. Gdy zajmują się realizacją całego procesu przygotowania zamówienia, czyli od przygotowania paczki do jej dostawy do klienta, proces ten nazywa się fulfillmentem.

Fulfillment – co to takiego?

Fulfillment to przekazanie wszystkich możliwych działań logistycznych związanych z prowadzeniem sklepu internetowego do firmy zewnętrznej. Outsourcing logistyki staje się coraz popularniejszy, ponieważ znacznie usprawnia i przyspiesza proces realizacji zamówień i obsługę klienta. Mnóstwo sklepów internetowych decyduje się na korzystanie z tego rozwiązania, bo pomaga to zaoszczędzić zarówno czas, jak i pieniądze. Firma logistyczna, która oferuje fulfillment, zajmuje się wszystkim – od magazynowania towaru, przez wysyłkę paczek, aż po obsługę zwrotów czy wymian.

Zalety korzystania z usług firm logistycznych

Podjęcie przez sklep internetowy współpracy z firmą logistyczną niesie ze sobą mnóstwo korzyści. To nie tylko usprawnienie procesów związanych z wysyłką paczek do konsumentów, ale też sposób na zaoszczędzenie pieniędzy i zminimalizowanie ryzyka związanego z początkowym funkcjonowaniem sklepu internetowego. Właściciel firmy nie musi bowiem wynajmować własnego magazynu do gromadzenia produktów. Firma logistyczna zapewnia bezpieczne przechowywanie towaru i pobiera opłatę za ilość zajmowanej powierzchni. W wypadku posiadania własnego miejsca do przechowywania, trudno jest określić jego odpowiednią wielkość. Na początku działalności e-sklepów może ono być za duże, a gdy sprzedaż się rozwinie – miejsca może brakować. Skutkiem podjęcia współpracy z firmą logistyczną jest „elastyczny” magazyn, dostosowany do potrzeb przedsiębiorstwa. Właściciele sklepów internetowych nie muszą płacić za wynajmowanie pustego miejsca, a na dodatek pracownicy firmy logistycznej dbają o odpowiednie warunki przechowywania i zabezpieczenie wszystkich artykułów.

Do redukcji kosztów przyczynia się także mniejsze zapotrzebowanie na personel. Właściciele sklepów internetowych nie muszą zatrudniać osób zajmujących się magazynowaniem czy pakowaniem zamówień. Ich liczbę trudno jest oszacować ze względu na częste zmiany w ilości realizowanych przesyłek. Firma logistyczna dba o to, by dostosowywać liczbę pracowników do aktualnych wymagań sklepów internetowych. Jest ona także wyposażona we wszelkie sprzęty pomocne w szybszej realizacji dostaw (czytniki, systemy komputerowe itp.). Wszystko po to, by obsługa klienta była jak najefektywniejsza. Żaden początkujący sklep e-commerce nie ma tyle doświadczenia w nadawaniu paczek i zajmowaniu się towarem, co doświadczona firma oferująca usługi fulfillment. Sprawia to, że nawet małe firmy, korzystając z usług logistycznych, mogą obsługiwać swoich klientów sklepu internetowego na najwyższym poziomie. Oddanie obowiązków dostaw w ręce profesjonalistów pomaga w zbudowaniu pozycji firmy na rynku e-commerce. Szybkość realizacji procesów wysyłkowych wpływa bowiem na zadowolenie klientów, a to może wiązać się ze wzrostem sprzedaży i rozwojem małego biznesu. Obsługa fulfillment jest opłacalna ze względu na koszty, które są zależne od ilości zleconych zadań. Mały ruch sklepów internetowych wiąże się z mniejszą ceną za logistykę, a większy powoduje wzrost kosztów. Relacja między ruchem w sklepie online a zapotrzebowaniem na działania firmy organizującej przesyłki pozwala uniknąć zadłużeń i ułatwia efektywne organizowanie kosztów.

Wady przekazywania logistyki sklepu internetowego firmie zewnętrznej

Logistyka dla sklepów e-commerce jest niezwykle istotna i w znacznej mierze bardzo opłacalna, jednak nie jest pozbawiona wad. Właściciele sklepów internetowych mogą narzekać na brak natychmiastowego dostępu do magazynów i bezpośredniej kontroli prowadzonych tam działań. Mimo korzystania z fulfillmentu nadal trzeba zajmować się monitorowaniem zapasów towaru i dbaniem o ich uzupełnianie, by klienci nie musieli długo oczekiwać na dostawę. Zanim oddasz logistykę swojej firmy w czyjeś ręce, konieczne jest wykonanie dokładnego researchu i sprawdzenie, kto jest najbardziej doświadczony i odpowiedzialny. Obsługa Twoich zamówień powinna być powierzona tylko komuś, komu naprawdę ufasz. Opinia dotycząca sklepu internetowego jest kreowana nie tylko na podstawie samych artykułów, ale też tego, jak przebiegła obsługa klienta czy obsługa zwrotów. Nieustanny rozwój e-commerce i wzrost zakupów online sprawia, że klienci są coraz bardziej wymagający. Przesyłki muszą docierać na czas, a proces sprzedaży powinien być jak najłatwiejszy i najszybszy. Sklep internetowy, łącząc siły z firmą z działu logistyki, łączy z nią także wpływ na kreowanie opinii o marce. Dlatego opcja ta może okazać się nieodpowiednia dla indywidualistów, którzy chcą mieć wpływ na wszystkie elementy swojego biznesu.

Udostępnij