Ecommerce

Dobry sklep internetowy – co to właściwie oznacza?

Dobry sklep internetowy – co to właściwie oznacza?

Stworzenie sklepu internetowego to dość łatwy proces. Największą trudność sprawia natomiast stworzenie dobrego sklepu internetowego. Jakimi cechami powinien charakteryzować się sprawnie funkcjonujący sklep w branży e-commerce, by robienie zakupów było szybkie i proste? O tych aspektach piszemy w poniższym artykule.

Definicja sklepu internetowego

Sklep internetowy to serwis, na którym firma zamieszcza katalog z oferowanymi przez siebie produktami czy usługami. Za jego pośrednictwem przedsiębiorstwo prowadzi sprzedaż, a konsumenci mogą nabywać towary przez Internet. Zazwyczaj klient przegląda oferowane artykuły, dodaje je do internetowego koszyka, po czym przechodzi do wirtualnej kasy w celu finalizacji zamówienia. W zdecydowanej większości sklepy internetowe dają możliwość płatności online. Ze względu na duże powodzenie sklepy te stanowią ogromną część rynku e-commerce. Są głównie częścią relacji B2C, czyli tej występującej między firmą a klientem indywidualnym, a rzadziej B2B, czyli relacji między przedsiębiorstwami.

Jak zrobić dobry sklep internetowy?

Na dobre funkcjonowanie sklepu online składa się wiele czynników – zarówno technologicznych, jak i strategicznych. Poniżej przedstawiamy elementy, o które trzeba zadbać, chcąc stworzyć sprawnie działające strony, z których chętnie skorzystają klienci:

  • Strona główna – to pierwsze, co widzi klient po wejściu na witrynę sklepu. Strona główna odpowiada za pierwsze wrażenie, jakie odniesie nabywca. Powinna być przejrzysta i estetyczna. Najlepiej, by w górnej części znajdowały się: nazwa i logo sklepu, koszyk, menu, potrzebne zakładki, kategorie. Te ostatnie można umieścić też z boku (zazwyczaj jest to lewa strona), w specjalnym bloku z wyszukiwarką, menu czy zakładkami takimi jak np. Bestsellery. Często jednak wszystkie te elementy twórcy stron umieszczają w górnej części, tuż pod nazwą sklepu. Dobrze, jeśli w centralnej części ekranu znajdą się chwytliwe fotografie z bieżącymi informacjami, np. o aktualnie trwającej wyprzedaży, nowym asortymencie itp. Najczęściej występują w formie ruchomego baneru, który co chwile pokazuje inne treści. Ważne, by nie zmieniał się zbyt szybko, żeby wszystkie wiadomości dało się bez problemu przeczytać. Na dole strony głównej powinna znaleźć się stopka, zawierająca informacje o regulaminie, danych kontaktowych, polityce zwrotów produktów itd. Warto też zamieścić w widocznym miejscu ikony mediów społecznościowych, dzięki którym klienci trafią bezpośrednio np. na profil sklepu na Instagramie;
  • Podział na kategorie – to rozwiązanie jest szczególnie istotne, gdy oferta sklepu jest bardzo szeroka. Jednak nawet małe sklepy powinny podzielić swoje produkty na kategorie i podkategorie ułatwiające konsumentom nawigację i wyszukiwanie interesujących ich artykułów. Zamieszczenie odpowiednio skonstruowanych opisów każdej kategorii wpłynie pozytywnie na pozycjonowanie sklepu w wyszukiwarkach;
  • Wyszukiwarka – każdy sklep powinien posiadać okienko, w którym klient może wpisać to, czego szuka. Nawet jeśli sklep nie oferuje takiego produktu lub oferuje podobny, lub pod inną nazwą – wyszukiwarka powinna pokazać powiązane produkty. Wyszukiwanie powinno być też możliwe za pomocą różnorodnych filtrów;
  • Karta produktu – podobnie jak na stronie głównej, w tym wypadku ogromne znaczenie ma czytelność i przejrzystość. Na karcie każdego produktu powinny znajdować się dokładnie obrazujące go zdjęcia z opcją przybliżenia, szczegółowy i czytelny opis, dobrze widoczna cena czy dostępność w magazynie. Warto obok produktu umieścić także dostępne opcje wysyłki wraz z cenami. Właściwa prezentacja może mieć wpływ na to, czy towar zostanie sprzedany;
  • Opinie – pola na opinie powinny znajdować się pod poszczególnymi produktami po to, by osoby rozważające zakup, mogły przeczytać, co na temat danego artykułu sądzą inni użytkownicy. Wpływa to na wiarygodność sklepu i większe zaufanie konsumenta do firm;
  • Koszyk – to element, który powinien być intuicyjny i dobrze wyeksponowany. Po kliknięciu koszyka koniecznie powinny wyświetlać się wszystkie dodane do niego elementy wraz ze szczegółami takimi jak liczba sztuk czy wybrany kolor. Powinien dawać możliwość zwiększenia liczby produktów, usunięcia ich i sprawnego przejścia do płatności lub dalszych zakupów;
  • Formy płatności – im więcej opcji płatności, tym lepiej. By zwiększyć efektywność sprzedaży internetowej, sprzedawcy powinni oferować przelewy tradycyjne, szybkie przelewy, płatność BLIK-iem, przy odbiorze czy za pomocą kart i portfeli wirtualnych. Mały wybór systemów płatności często zniechęca klientów;
  • Regulamin – to bardzo ważny dokument w sklepie internetowym, który powinien być łatwo dostępny dla każdego klienta. To właśnie w nim znajdują się wszystkie dane firmy, warunki sprzedaży, zwrotów itd.;
  • Dopasowanie do wszystkich urządzeń – konsumenci podczas robienia zakupów coraz częściej korzystają z urządzeń mobilnych. To bardzo istotne, by witryna sklepu dopasowywała się nie tylko do ekranów komputerów, ale też smartfonów czy tabletów. Proces zakupowy powinien być tak samo komfortowy niezależnie od urządzenia.

Sklep internetowy – dodatkowe wskazówki

Powyższe elementy wydają się niezbędne, by mówić o dobrych sklepach internetowych. By jednak jeszcze bardziej ułatwić klientom poruszanie się po stronie i dostęp do informacji, warto zadbać o:

  • Śledzenie przesyłki – po dokonaniu zakupu, klientowi zależy na tym, by wiedzieć, na jakim etapie jest jego przesyłka. Poza tym, że informacje o statusie zamówienia są wysyłane na e-mail, warto na stronie sklepu umieścić pole, w którym można wpisać numer zamówienia i sprawdzić, na jakim etapie jest produkt;
  • Newsletter – do ciekawych rozwiązań należy wysyłanie newslettera. Konsumenci mogą zapisać się do niego, wpisując swój adres e-mail w specjalnym formularzu na stronie sklepu. Klientów często zachęca do tego zniżka na zakupy oferowana właśnie za zapis do newslettera. Dzięki takiej korespondencji można informować użytkowników o wszelkich aktualnościach i ofertach;
  • Doradca/czat – zastosowanie czatu z doradcą, który można rozpocząć na stronie, dla wielu użytkowników okazuje się bardzo pomocny. By zajmowała się tym prawdziwa osoba, sklep powinien być raczej duży, ale w mniejszych przedsiębiorstwach można też zastosować bota, który odpowie na najczęściej pojawiające się pytania lub zakładkę FAQ;
  • Personalizacja – klientów zwykle cieszy to, gdy są traktowani wyjątkowo, więc warto zadbać o to, by w komunikatach na stronie, np. po dokonaniu zakupu zwracać się do nich po imieniu.

Oprócz samych produktów sklep internetowy powinien oferować innowacyjne rozwiązania dotyczące obsługi klienta. Dlatego tak ważne jest, by ciekawie prezentować nowe oferty czy pozwalać klientom na śledzenie dostawy zamówionych towarów.

Podsumowanie

Wszystkie omówione elementy stosuje się nie tylko po to, by ułatwić działania klientowi, ale też dlatego, że składają się one na ogólne dbanie o dobry wizerunek firmy i budowanie jej pozycji w branży e-commerce. Sklep internetowy poza tym, co w Internecie, powinien charakteryzować się też zorganizowanym zapleczem i odpowiedzialnymi pracownikami, którzy z łatwością zadbają o uzupełnianie asortymentu, obsługę klientów czy sprawne dostawy.

Warto wychodzić naprzeciw oczekiwaniom klienta oraz przedstawiać mu oferty produktów, których może potrzebować. Zadaniem sklepów internetowych jest realizacja potrzeb zarówno stałych, jak i potencjalnych klientów. Na rynku panuje tak ogromna konkurencja, że dobry sklep internetowy to klucz do tego, by sprzedać swój produkt.

Udostępnij