Ecommerce

Jakie metody dostawy najczęściej oferują e-sklepy?

Jakie metody dostawy najczęściej oferują e-sklepy?

Przesyłka kurierska kojarzy się z dostawami w sklepie internetowym i faktycznie jest to ten ze sposobów dostawy, który sklepy internetowe zawsze oferują. Istnieją jednak inne formy dostawy w sklepie internetowym i kurier wcale nie jest najpopularniejszą z opcji dostawy. Odbiór paczki w Paczkomacie® jest w Polsce popularniejszy i częściej wybierany od tradycyjnych usług kurierskich. Są jeszcze inne sposoby, żeby dostarczyć przesyłkę ze sklepu online, jak tradycyjna przesyłka pocztowa, dostawa do punktu odbioru, czy odbiór w sklepie stacjonarnym, choć te formy dostawy w sklepie internetowym nie są aż tak popularne, jak przesyłki kurierskie i Paczkomaty® InPost.

Metody i formy dostawy najchętniej wybierane przez kupujących

Przesyłka kurierska przez wiele lat była najczęściej wybieraną i najbardziej pożądaną z form dostawy w sklepie internetowym. Dopiero od paru lat z tej formy dostawy korzysta mniej klientów sklepów internetowych niż z dostawy do Paczkomatu®. Jak dowiadujemy się z Raportu Gemius o e-commerce w Polsce, klienci sklepów internetowych najczęściej korzystają z opcji nadawania przesyłek do Paczkomatów®. Aż 77% ankietowanych wskazało, że jest to dla nich najczęściej wybierana z form dostawy. Jednocześnie, połowa internautów kupujących w sieci zadeklarowała, że najczęściej korzystają z przesyłki kurierskiej. Na trzecim miejscu znalazło się nadanie przesyłek za pośrednictwem poczty, na którą wskazało 39% ankietowanych. Wysyłka produktów poprzez innego typu usługi (różne punkty odbioru) jest dużo mniej popularna.

Dlaczego warto oferować więcej niż jedną opcję wysyłki?

Jednym z głównych powodów porzucenia koszyka w sklepach internetowych jest brak preferowanej opcji płatności lub dostawy. Oferując wiele rodzajów wysyłek, zwiększamy więc konwersję. Klient może mieć osobiste preferencje dotyczące dostawy, ale także praktyczne powody, żeby wybrać taki, a nie inny sposób dostawy. Jednym klientom się spieszy, inni chcą oszczędzić, jeden konsument może czekać w domu na kuriera, a innemu wygodniej będzie odebrać paczkę z punktu odbioru po drodze. Co więcej, składając kolejne zamówienie, ten sam klient może chcieć skorzystać z innej formy wysyłki. Na przykład, kupując produkt pilnie potrzebny, wybierze kuriera lub Paczkomat®, a kupując niedrogie drobiazgi, poczeka parę dni dłużej, żeby oszczędzić kilka złotych. Szeroki wybór form dostawy jest to sposób zachęcenia klientów to zakupów i zwiększanie konwersji, co będzie miało pozytywny wpływ na funkcjonowanie sklepu. Zadowolony klient chętniej też złoży kolejne zamówienie.

Zalety darmowej dostawy

Koszty dostawy coraz częściej przejmuje na siebie sklep internetowy. Dostawa za darmo jest też coraz częściej tym, czego oczekują klienci, szczególnie podczas składania większych zamówień. Dlaczego warto postawić na takie rozwiązanie? Czym się różni jeden sklep internetowy od drugiego? Często oferta różnych sklepów jest bardzo zbliżona do siebie i niższe koszty dostawy mogą być tym, co zaważy na decyzji klienta. Sklepy online z darmową dostawą mają więc przewagę nad konkurencją. Są też branże, w których naturę wpisana jest duża ilość zwrotów – przede wszystkim branża odzieżowa i obuwnicza, które jednocześnie są najbardziej popularnymi sektorami e-commerce. W takiej sytuacji opcja darmowej dostawy i darmowego zwrotu pozwala klientom zamówić ubrania, czy buty bez ryzyka ponoszenia kosztów, jeśli rozmiar okaże się nieodpowiedni.

Na co zwracać uwagę, wybierając kuriera do sklepu internetowego?

Wybór dostawcy usług wysyłkowych jest jedną z kluczowych decyzji, jakie musi podjąć właściciel sklepu internetowego. Współpracując z firmami kurierskimi, warto zwrócić uwagę na kilka rzeczy. Po pierwsze, na koszty związane z dostawą kurierską, przy czym trzeba pamiętać, że przy prowadzeniu sprzedaży online będziemy nadawać przesyłki w ramach umowy współpracy, w której koszty wysyłki pojedynczej paczki będą niższe niż w cenniku dla klientów indywidualnych i zwykle zależeć będą od liczby wysyłanych miesięcznie paczek. I tu dochodzimy do najważniejszego czynnika: z jakich metod dostawy będziemy mogli korzystać w ramach jednej umowy? Jak już wspomniano, jest wiele powodów, żeby oferować klientom duży wybór sposobów dostawy, a wysyłając wszystkie paczki za pośrednictwem jednego operatora, możemy uzyskać najlepszą cenę jednostkową. Najlepszą ofertę ma tu firma InPost, która obsługuje dwie najpopularniejsze formy dostawy – kuriera i Paczkomaty. W ofercie innych firm kurierskich znajdziemy też punkty odbioru, nawet zautomatyzowane, ale InPost jest najbardziej znany i ma bardzo rozbudowaną sieć punktów dostawy (17 tysięcy Paczkomatów®).

Liczą się też drobiazgi. Współpracując z firmą kurierską w ramach prowadzonej działalności e-commerce, na ogół nie będziemy chcieli wozić paczek do punktu nadania, ze względu na ich ilość. Podjazd kurierski raczej na pewno będzie w tym przypadku darmowy, ale warto zainteresować się tym, jakie są godziny odbioru paczek. Najlepiej żeby kurier przyjechał po ostatnie paczki jak najpóźniej, tak żeby zamówienia złożone po południu wyruszyły jeszcze tego samego dnia w drogę, dzięki czemu jest szansa, że już nazajutrz znajdą się u klienta. W tym miejscu warto też zwrócić uwagę na integrację wysyłek z systemami informatycznymi firm kurierskich. Wydajne integracje wysyłek między systemami informatycznymi sklepów internetowych i operatora kurierskiego ułatwiają monitorowanie statusu przesyłki, a przede wszystkim usprawniają przetwarzanie zleceń i tym samym przyspieszają proces wysyłki. Warto też sprawdzić, z jakich usług dodatkowych, takich jak dodatkowe ubezpieczenie, obsługa zwrotów, czy przesyłka weekendowa, można będzie korzystać w ramach umowy z daną firmą kurierską.

Podsumowanie

Dostawa w e-commerce jest często jedynym punktem fizycznego kontaktu klienta ze sprzedawcą. Dlatego sklep internetowy, który chce odnieść sukces, musi zwracać uwagę na jej szczegóły. Najpopularniejsze formy dostawy w polskim e-commerce to obecnie Paczkomat® i przesyłka kurierska. Sklep internetowy działający na polskim rynku musi oferować klientom obie z nich. Jednak dając klientom do wyboru także inne formy dostawy, można poprawić wrażenie profesjonalizmu i zwiększyć konwersję. Klienci zwracają uwagę na wybór opcji dostawy i na jej cenę, podejmując ostateczną decyzję o sfinalizowaniu zakupów. Niższe koszty dostawy są więc również sposobem na zwiększenie konwersji. Tu pomóc może podpisanie odpowiedniej umowy z jedną z firm kurierskich, co pozwoli na zmniejszenie jednostkowego kosztu wysyłki zamówienia. Warto przy tym współpracować z firmami kurierskimi, które oferują w ramach jednej umowy różne formy dostawy i usługi dodatkowe.

Udostępnij