Kurier

Karton czy foliopak – sprawdź, które opakowanie wybrać

Karton czy foliopak – sprawdź, które opakowanie wybrać

Właściciele sklepów internetowych, obok innych obowiązków, muszą też wybrać odpowiednie opakowanie, które nie tylko zagwarantuje dostarczenie produktu w nienaruszonym stanie, ale także ucieszy klienta i pomoże zbudować pozytywny obraz marki. Jak wygląda dobrze zapakowana przesyłka? Czytaj dalej, aby się przekonać!

Jaki rodzaj opakowania wybrać w zależności od rodzaju przesyłki?

Ciężkie przedmioty najlepiej pakować w solidy karton, nie żałując dodatkowego zabezpieczenia w postaci taśmy czy folii, tak aby dno kartonu nie wypadło podczas przenoszenia. Trudniejsze jest też zabezpieczenie ciężkich przedmiotów przed przesuwaniem się wewnątrz opakowań, co może doprowadzić do ich uszkodzenia, a także uszkodzenia opakowania, a w efekcie także innych paczek. Można zabezpieczyć produkty folią bąbelkową, ale najlepiej do ich unieruchomienia użyć styropianowych lub kartonowych kształtek. Natomiast zupełnie nie sprawdzą się tu sypkie wypełniacze takie jak skropak albo styropianowe kształtki, które mogą przemieszczać się wewnątrz opakowania i nie będą w stanie utrzymać ciężkich przedmiotów w miejscu. Trzeba też pamiętać, że ciężkie przedmioty kurier postawi w furgonetce na spodzie, więc cały karton musi być wytrzymały, żeby nie zapadł się pod ciężarem przesyłek, które będą na nim stały podczas transportu.

Jeśli chodzi o wysyłkę przedmiotów delikatnych, to najważniejsze jest zabezpieczenie ich wewnątrz paczki. Po pierwsze, ważne jest, żeby karton i produkt pasowały do siebie rozmiarem tak, aby przedmioty nie przesuwały się wewnątrz paczki podczas wysyłki. Jeżeli kartony nie pasują dobrze rozmiarem do zawartości albo w jednej paczce jest kilka przedmiotów, wolne przestrzenie trzeba jakoś wypełnić. Najlepsze są kartonowe albo styropianowe kształtki, ale te muszą być specjalnie przygotowane pod konkretny produkt. Bardziej uniwersalną alternatywą są worki powietrzne, które są jednak dość duże i nie zawsze da się nimi dobrze wypełniać kartony. Przesyłkę można też wyłożyć czymś miękkim. Najprostszym rozwiązaniem jest po prostu gnieciony papier, ale są też inne opcje, jak papierowe ścinki czy wełna drzewna. Jeżeli kształt produktu jest bardzo nieregularny, stosuje się zwykle wypełniacze sypkie, jak skropak czy styropianowe płatki. Trzeba jednak pamiętać, że miękkie, a szczególnie sypkie wypełniacze mogą nie być wystarczająco sztywne, żeby unieruchomić cięższe przedmioty. Warto też owinąć indywidualne produkty w paczce folią bąbelkową albo chociaż kilkoma warstwamipapieru.

Opakowania wizytówką marki

Zakupy online cieszą się wciąż rosnącą popularnością i podczas gdy w wielu sklepach wystarczą standardowe opakowania – anonimowe kartony i foliopaki – to firmy budujące swoją markę w branży e-commerce w oparciu o sprzedaż autorskich unikalnych produktów, potrzebują oryginalnego opakowania, które będzie stanowić wizytówkę marki. Często mówi się dziś, że sklep internetowy sprzedaje nie tylko sam towar, ale całe doświadczenie, a oczekiwania klientów są coraz bardziej wyrafinowane. Częścią tego doświadczenia jest odpowiednie opakowanie produktu. Pakowanie przesyłek musi nie tylko zapewniać bezpieczeństwo towarom, ale także dawać klientowi do zrozumienia, z jaką firmą ma do czynienia.

Ekologiczne pakowanie przesyłek

Częścią wizerunku firmy i ważnym oczekiwaniem klientów coraz częściej staje się dbanie o środowisko naturalne. Zmiany klimatu są coraz bardziej naglącym problemem, a świadomość społeczna dotycząca ochrony środowiska jest coraz większa. Najważniejsze są oczywiście ekologiczne produkty i procedury; można też ograniczać swój wpływ na środowisko, wybierając niskoemisyjne metody dostawy itp. Jednak najbardziej namacalnym przejawem dbałości o środowisko będzie dla klienta opakowanie produktów. Przesyłkę warto więc zapakować w opakowania z naturalnych, biodegradowalnych i pochodzących z recyclingu materiałów. Należy więc unikać folii i styropianu, a raczej wykorzystywać karton i papier, najlepiej wykonane z makulatury. Zamiast folii bąbelkowej można użyć też wełny drzewnej, która ma tę dodatkową zaletę, że elegancko wygląda. Z kolei skropak z powodzeniem zastąpi płatki styropianowe, które są ekologicznym koszmarem, bo nie ulegają biodegradacji i łatwo wydostają się do środowiska. Oczywiście, warto to wszystko robić nie tylko dla wizerunku, ale także dla naszego środowiska naturalnego.

Gdzie kupić opakowanie na paczkę?

Opakowania najlepiej oczywiście kupić online. Są wyspecjalizowane firmy, które zajmują się sprzedażą produktów do pakowania. W dobrym sklepie powinny być dostępne opakowania w różnych typach i rozmiarach. Warto zwrócić uwagę na dostępność ekologicznych produktów opakowaniowych – pochodzących z recyclingu i biodegradowalnych. Sklep odpowiadający na potrzeby e-commerce powinien też oferować zniżki przy zakupie większych ilości produktów, w tym także wtedy, kiedy są to produkty różnego rodzaju. Nie każdy sklep internetowy potrzebuje całej palety kartonów jednego rodzaju i dobrym partnerem dla e-commerce jest sprzedawca, dla którego nie jest problemem załadowanie palety różnorodnymi materiałami opakowaniowymi. Odrębną kwestią, bardzo ważną dla niektórych marek e-commerce, jest możliwość zamówienia produktów spersonalizowanych, takich jak opakowania o nietypowych rozmiarach czy z firmowym nadrukiem, firmowe naklejki i/lub taśmę klejącą do naklejenia na opakowanie, jak również papier pakowy z nadrukiem. Korzystnie jest, jeżeli może ich dostarczyć firma sprzedająca materiały do pakowania paczek.

Jak pakować paczki InPost?

Jak zabezpieczyć przesyłkę do wysyłki do Paczkomatu? Najważniejsze jest wybranie opakowania, które zmieści się bez przeszkód w skrytce Paczkomatu®. Jeżeli przesyłka wchodzi „na styk”, to może dojść do rozerwania opakowania, kiedy kurier lub odbiorca będzie wyjmował paczkę z urządzenia. Dla osób korzystających z usług firmy, InPost oferuje, poprzez Managera Paczek, możliwość zakupu firmowych opakowań, takich jak foliopaki i kartonowe pudełka i koperty, oraz akcesoriów takich jak koszulki „kangurki” (to takie przezroczyste koperty naklejane na paczkę, w których można umieścić list przewozowy i inne dokumenty). W poradniku dla pakujących InPost zwraca szczególną uwagę na prawidłowe umieszczenie etykiety nadawczej na przesyłce. Powinna ona być naklejona na górze paczki, równolegle do jej krawędzi. Dzięki prawidłowemu naklejeniu etykiety na paczkę, ułatwisz firmie automatyczne sortowanie przesyłek, co przyspieszy wykonywanie usług kurierskich. Na stronie internetowej firmy można znaleźć obszerny poradnik dotyczący tego, jak i w co pakować paczki.

Podsumowanie

Opakowanie paczki pełni kilka funkcji. Po pierwsze i najważniejsze, ma zabezpieczać przesyłkę i zamknięty w niej produkt. W tym celu opakowania muszą być dopasowane do produktu, zarówno w sensie dosłownym – tzn. rozmiarem, żeby produkt nie przesuwał się w środku – jak i w sensie zapewnienia bezpieczeństwa produktów. Jeżeli produkt jest ciężki, bardzo ważne jest, żeby karton na przesyłkę był wystarczająco wytrzymały. Jeżeli produkt jest delikatny, trzeba zadbać o miękką wyściółkę. Jednak zabezpieczenie produktu to nie jedyna funkcja opakowań. Dla klientów robiących zakupy online przesyłka jest często jedynym punktem fizycznego kontaktu ze sklepem. Jakoś i rodzaj opakowania stanowi więc wizytówkę sklepu i pomaga w budowaniu obrazu marki i więzi z klientem.

Udostępnij