Ecommerce

Jakie działania w social mediach powinny podejmować sklepy internetowe?

Jakie działania w social mediach powinny podejmować sklepy internetowe?

Media społecznościowe odgrywają kluczową rolę, jeśli chodzi o działania marketingowe, czy komunikację społeczną. Wpływa to zwłaszcza na strategię działań marketingowych i komunikacyjnych w sklepie internetowym. Choć nie jest to jedyny kanał komunikacji dostępny i absolutnie nie można zaniedbywać pozostałych, to bez obecności w mediach społecznościowych trudno liczyć na osiągnięcie sukcesu przez sklep internetowy. Instagram, Facebook i inne platformy społecznościowe stanowią sposób łatwego dotarcia do szerokiego grona odbiorców i pozwalają zyskać nowych klientów, ale przede wszystkim są miejscem, gdzie budujesz wizerunek marki, utrzymujesz kontakt z twoimi klientami i tworzysz społeczność wokół swojej marki.

Czym jest social media marketing?

Social media marketing to wszelkie działania marketingowe prowadzone w mediach społecznościowych. Najprostszym z nich jest po prostu zamieszczanie reklam poprzez ofertę reklamową platformy. Można do tego wykorzystać reklamę graficzną lub wideo. Wielkim plusem jest możliwość dotarcia do konkretnej grupy docelowej. Portale społecznościowe zbierają ogromne ilości danych użytkowników, dzięki którym mogą dostarczyć reklamę sklepu internetowego do konkretnej, często bardzo wąsko określonej grupy odbiorców. Poza typową reklamą marketing w mediach społecznościowych polega przede wszystkim na zamieszczaniu treści na profilu sklepu internetowego i nakłanianiu klientów do śledzenia naszego konta. Mogą to być informacje o nowościach czy wyprzedażach, kody promocyjne, czy nawet pytania skierowane do klientów.

Social media marketing może też obejmować content marketing. Jest to praktyka budowania renomy marki poprzez zamieszczanie wartościowych treści w Internecie. Dlatego właśnie wiele firm, w tym także sklepów internetowych, prowadzi bloga czy kanał YouTube. Content marketing w mediach społecznościowych może polegać na linkowaniu do treści zamieszczonych na blogu, ale także na bezpośrednim publikowaniu ich w social mediach. Zależnie od profilu firmy i wykorzystywanych mediów społecznościowych, może to przyjmować różne formy. Mogą to być ciekawe, zabawne, czy pouczające grafiki, nagrania wideo, a nawet całe eseje, o ile oczywiście dana platforma pozwala na zamieszczanie dłuższych tekstów. Wreszcie, social media marketing to także utrzymywanie kontaktu z klientami, poprzez odpowiadanie na ich pytania i skłanianie ich do komentowania naszych treści i dzielenia się opiniami.

Strategia marketingowa jako pierwszy krok promocji w Internecie

Reklama w mediach społecznościowych tak samo, jak każda inna, musi być częścią spójnej strategii marketingowej. Jak stworzyć strategię marketingową, która pozwoli ci skutecznie dotrzeć do potencjalnych klientów? Kluczem do przemyślanej strategii nie jest użycie konkretnych narzędzi (czy to mediów społecznościowych, czy tradycyjnych kanałów komunikacji marketingowej), ale zrozumienie własnej oferty i klientów. Dobra strategia marketingowa opisuje więc firmę, jej produkty i usługi; wyjaśnia pozycję firmy w relacji do konkurentów na tym samym rynku; opisuje, kim są potencjalni klienci i kim jest konkurencja. Dopiero na końcu opisuje dokładnie jakie strategie marketingowe będą użyte do promocji firmy. Jeżeli chodzi o użycie platform społecznościowych do promocji firmy, to kluczowe jest określenie grupy docelowej, do której skierowana jest oferta. Czy wśród potencjalnych klientów w ogóle są liczne osoby korzystające z social mediów? A jeśli tak, to z jakich?

Gdzie promować sklep internetowy?

Wybór platformy, na której możesz znaleźć swoją grupę docelową, jest sam w sobie kluczowy, ale zdecyduje też o formie komunikacji z klientami. Nie liczy się tylko co, ale i jak. Promować sklep internetowy na Facebooku można poprzez bardziej tradycyjną reklamę – Facebook jest dość spokojną platformą, której użytkownicy mają czas obejrzeć podsuwane przez platformę produkty i reklamy. Zarówno Facebook, jak i Twitter sprzyjają prowadzeniu dyskusji, tak więc prowadzenie działań marketingowych na obu platformach może polegać na zadawaniu pytań, także tych prowokacyjnych oraz zachęcaniu twoich odbiorców do dyskusji w komentarzach. Z kolei TikTok ma zupełnie inną dynamikę – tu lepiej sprawdzi się marketing oparty o influencerów czy chwytliwe filmiki tworzone przez twój dział marketingu. W takim środowisku łatwiej jest budować świadomość marki niż kierować odbiorców do konkretnej oferty.

Dlaczego warto postawić na marketing w social mediach?

Przede wszystkim, żeby zwiększyć sprzedaż. Najprostsza odpowiedź na to pytanie jest taka, że wiele sklepów internetowych stawia na marketing w mediach społecznościowych, bo tam są ich klienci. Globalnie z Facebooka korzystają prawie trzy miliardy osób, a w Polsce korzysta z niego dziewięciu na dziesięciu internautów. To są ogromne rzesze potencjalnych nowych odbiorców oferty sklepu internetowego. A na Facebooku reklama w mediach społecznościowych się nie kończy.

Drugi najpopularniejszy z social mediów w Polsce, również należący do koncernu Meta to Instagram, który może się poszczycić szesnastoma milionami użytkowników w Polsce i miliardem na całym świecie. TikToka w Polsce używa „tylko” nieco ponad trzynaście milionów osób, ale za to spędzają tam cztery razy więcej czasu niż użytkownicy Instagrama: średnio ponad 16 godzin miesięcznie. Pod tym względem lepsze wyniki ma tylko Facebook. Globalna liczba użytkowników TikToka zbliżona jest do Instagrama. Na tym tle Twitter wypada dużo słabiej: w Polsce korzysta z niego tylko co trzeci internauta (i spędza tam niecałą godzinę miesięcznie), a na całym świecie „ćwierka” zaledwie 330 milionów osób. W Twitterze znacznie ważniejsze jest jednak, kto z niego korzysta: politycy, dziennikarze, artyści, influencerzy, celebryci, przedsiębiorcy. Z dużym prawdopodobieństwem tweet dotrze do ludzi poza Tweeterm, czy to za pośrednictwem relacji w tradycyjnych mediach, czy choćby w postaci screenshotów rozpowszechnianych w mediach społecznościowych.

Kanały komunikacji w mediach społecznościowych

Poza możliwością dotarcia do swojej grupy docelowej marketing w mediach społecznościowych pozwala także na dotarcie do klientów różnymi metodami, w rozmaitych formach i na różnych kanałach. Można tu zamieścić reklamę graficzną czy tradycyjny klip reklamowy, prowadzić nieszablonową kampanię reklamową poprzez ciekawe wpisy, humor, memy, czy hot take’i na popularne tematy. Także posługując się marketingiem treści, można używać postów w mediach społecznościowych jako metody na przyciągnięcie nowych użytkowników do publikowanych treści. Media społecznościowe pozwalają też na zbieranie informacji o klientach i rozwój profili klienta. Przede wszystkim media społecznościowe są świetnym miejscem do budowania relacji z klientem. Możliwość wchodzenia w interakcje ze śledzonymi markami i z innymi klientami jest tym, w czym tkwi największy potencjał social mediów.

Udostępnij