Ecommerce

Poznaj wszystkie oblicza handlu internetowego

Poznaj wszystkie oblicza handlu internetowego

E-commerce rozwija się na polskim rynku wyjątkowo dynamicznie. Coraz więcej przedsiębiorców prowadzących stacjonarne sklepy decyduje się na rozpoczęcie sprzedaży online. Co oznacza, że z roku na rok jest coraz więcej sklepów internetowych. Ponadto na dużą ilość e-biznesów wpływa fakt, że samo założenie platformy sprzedażowej nie jest trudne. Warto nieco bliżej przyjrzeć się temu sektorowi gospodarki.

Handel internetowy – definicja

Handel internetowy, zwany również handlem elektronicznym, to nic innego jak sprzedaż produktów lub usług za pośrednictwem Internetu. Potencjalny nabywca może dokonać zakupów w dowolnym miejscu i czasie, jeśli tylko ma dostęp do urządzenia elektronicznego, które łączy się z siecią. Sprzedaż online może dotyczyć bardzo zróżnicowanego asortymentu (ubrania, akcesoria dla dzieci, wyposażenie wnętrz, produkty spożywcze i wiele innych, rynek jest bardzo szeroki). Sklepy internetowe są elektronicznymi odpowiednikami punktów stacjonarnych, ale transakcje odbywają się bez bezpośredniego kontaktu między sprzedawcą a kupującym. Ponadto kupującemu przysługuje prawo do zwrotu produktu w trakcie 14 dni od dostarczenia przesyłki.

E-commerce – jakie są największe zalety handlu elektronicznego?

Zastanawiasz się nad kluczowymi atutami e-handlu? Sprawdźmy razem, dlaczego e-handel cieszy się tak dużą popularnością! Konsumenci często podkreślają, że zakupy przez Internet są znacznie wygodniejsze od chodzenia po sklepach. Wszystko dlatego, że wystarczy zabrać komputer lub telefon, wejść na stronę sklepu i wygodnie z poziomu fotela przeglądać ofertę danego e-commerce. Ponadto, potencjalny klient ma do wyboru więcej produktów niż w przypadku stacjonarnych punktów sprzedaży, co również wpływa na rosnącą popularność sklepów online. Zalety e-commerce dotyczą również znacznej oszczędności czasu (nie tracimy go na dojazdy do sklepu) i pieniędzy (możemy wybrać najkorzystniejszą cenowo ofertę).

Dlaczego warto postawić na własny e-commerce?

Sklep internetowy – duże czy niewielkie ryzyko biznesowe?

Obecnie e-handel stał się bardzo rozpowszechniony, a samo wejście do branży e-commerce nie jest trudnym zadaniem. Wielu sprzedawców decyduje się na ten krok ze względu na niewielkie ryzyko inwestycyjne. Na początku działalności prowadzenie sklepu nie wymaga dodatkowych nakładów związanych z koniecznością wynajęcia magazynu czy zatrudnienia osób do obsługi zleceń. Co więcej, samo założenie platformy sprzedażowej jest znacznie tańsze od uruchomienia stacjonarnego punktu sprzedaży. W niektórych przypadkach nie trzeba nawet inwestować w zakup towaru. Jak to możliwe? W handlu internetowym coraz powszechniejszy jest model logistyczny dropshipping, w ramach którego to dostawca współpracujący ze sklepem realizuje wysyłkę towaru. Sprzedawca odpowiada za zbieranie zamówień, a brak dodatkowych obowiązków pozwala mu skupić się na prowadzeniu biznesu.

Zakupy bez wychodzenia z domu

E-handel szybko przypadł do gustu wielu konsumentom, którzy dostrzegli w nim szereg korzyści. Za pośrednictwem sklepu internetowego można bowiem dokonywać zakupów przez całą dobę, bez wychodzenia z domu. Dla potencjalnego klienta e-commerce wiąże się przede wszystkim z wygodą. Szczególnie komfortowe jest to dla osób, które pracują na różne zmiany i nie mogą chodzić na zakupy o standardowej porze. Z usług e-sklepów może skorzystać każdy, kto ma dostęp do Internetu. Zamówione produkty zostaną dostarczone na wskazany adres lub do punktu odbioru. Koszty dostawy nie są wysokie, co stanowi kolejną zaletę tego rozwiązania. Co więcej, wiele sklepów realizuje wysyłkę za darmo, wychodząc naprzeciw oczekiwaniom klientów.

E-handel – szeroki wybór, niskie ceny

Jednym z kluczowych atutów handlu elektronicznego jest bardzo szeroki wybór asortymentu. Większość klientów podkreśla, że właśnie za pośrednictwem sieci mogą nabyć produkty niedostępne w sprzedaży stacjonarnej. Nic dziwnego, że rynek e-commerce tak dynamicznie rozwija się w Polsce. Ponadto, użytkownicy często wybierają e sklepy także ze względu na atrakcyjne ceny. Online można liczyć na wiele korzystnych ofert zakupu – nierzadko produkty są tańsze o ponad połowę w porównaniu ze sprzedażą stacjonarną.

Możliwość szybkiego wypromowania biznesu

E-handel cieszy się coraz większą popularnością wśród przedsiębiorców, ponieważ bardzo łatwo można go wypromować w Internecie. Co więcej, rozreklamowanie działalności nie musi wiązać się z dodatkowymi kosztami. Z łatwością można reklamować swoje usługi za pośrednictwem social mediów czy na firmowym blogu. Kluczem do sukcesu na rynku e-commerce jest dobry pomysł na handel internetowy oraz dotarcie do jak największej ilości klientów. Masz oryginalny pomysł lub wiesz, czego brakuje na rynku? Zatem spróbuj z własnym sklepem internetowym!

E-commerce – handel internetowy o kilku obliczach

Dla większości osób handel elektroniczny wiąże się przede wszystkim z kupowaniem różnych produktów za pośrednictwem sklepów internetowych. W rzeczywistości jednak e-commerce ma trzy oblicza, które różnią się między sobą na płaszczyźnie sprzedawcy lub odbiorcy. Nie zmienia się natomiast jedno – w handlu internetowym zawsze mamy do czynienia z nabywaniem towarów za pośrednictwem sieci.

Najpopularniejszy model e-handlu w Internecie, czyli B2C

Najwięcej podmiotów związanych z e-commerce działa w ramach modelu B2C. W tym przypadku firmy pełnią funkcję sprzedawcy, oferując konsumentom swoje produkty. Należy podkreślić, że sprzedaż nie musi odbywać się wyłącznie za pośrednictwem sklepu internetowego. Kanałami zawierania transakcji mogą być także social media lub portale aukcyjne online.

Handel elektroniczny w ramach B2B

W modelu B2B mamy do czynienia z transakcjami pomiędzy podmiotami gospodarczymi. W tym wypadku odbiorcą nie są poszczególni klienci, ale inne firmy. Zazwyczaj obowiązuje sprzedaż hurtowa, a stali kontrahenci mogą liczyć na atrakcyjne upusty. Model ten cieszy się coraz większą popularnością na polskim rynku e-commerce.

C2C – transakcje pomiędzy konsumentami

Ostatnim obliczem w handlu internetowym są transakcje między dwiema osobami fizycznymi. Model C2C jest na polskim rynku dość popularny, a sama sprzedaż najczęściej odbywa się za pośrednictwem portali aukcyjnych, takich jak Allegro czy OLX. Obecnie bardzo popularne są również specjalne aplikacje umożliwiające sprzedaż używanej odzieży lub innych przedmiotów. Transakcje typu C2C mogą być także zawierane na tematycznych forach internetowych.

E handel to nie tylko sklep internetowy

E-commerce kojarzy się przede wszystkim ze sklepami internetowymi, ale warto też poznać inne oblicza internetowego biznesu. Sprzedawcy mogą oferować swoje usługi na kilka sposobów. Oprócz wspomnianego sklepu, zamówienia bardzo często są realizowane za pośrednictwem portali aukcyjnych. Wiele osób rozpoczyna swój e-biznes od założenia konta w serwisie Allegro, Amazon lub OLX.

Rynek e-commerce szybko dostosowuje się do oczekiwań potencjalnego klienta, któremu zależy na szybkim złożeniu zamówienia. Dowodem na to jest coraz większa popularność social mediów w sprzedaży produktów. Za pośrednictwem Facebooka można skutecznie wypromować e handel w Internecie, przekonując do konkretnej usługi jak największą liczbę klientów. Powstaje coraz więcej firm skupiających się wokół social mediów i ten trend z pewnością będzie dominował w przyszłości e-commerce.

Podsumowanie

Zdecyduj się na rozwinięcie internetowego biznesu i zacznij sprzedawać produkty online. Zanim jednak postawisz witrynę swojego sklepu, zastanów się najpierw, w jaki sposób Twój sklep może wyróżnić się na tle konkurencji. Postaw na e-handel i przekonaj się, jak szybko można odnieść sukces w tej gałęzi rynku.

Udostępnij