Ecommerce

Sprzedaż produktów w social mediach – najważniejsze informacje

Sprzedaż produktów w social mediach – najważniejsze informacje

Media społecznościowe już dawno przestały być miejscem przeznaczonym jedynie do utrzymywania kontaktów ze znajomymi. Facebook czy Instagram cały czas poszerzają swoje działania, a w ostatnim czasie szczególnie rozwija się tam sprzedaż. W poniższym artykule przyglądamy się pojęciu social sellingu – co to znaczy, gdzie w mediach społecznościowych można sprzedawać swoje produkty i jak się do tego zabrać?

Social selling – co to jest?

Social selling to wykorzystywanie platform społecznościowych w celach biznesowych. To proces, podczas którego sprzedawca buduje relację z klientem m.in. poprzez tworzenie wizerunku i pozycji marki w mediach społecznościowych. To także działania sprzedażowe podejmowane z wykorzystaniem mediów społecznościowych i dostępnych tam narzędzi. Najczęściej odbywa się to za pośrednictwem takich portali jak: Facebook, Instagram, LinkedIn czy Twitter. Social media są doskonałym miejscem do nawiązywania kontaktów z potencjalnymi konsumentami oraz do tworzenia pożądanego wizerunku swojej marki. Social selling opiera się na wzajemnym zaufaniu na drodze klient – sprzedawca.

Gdzie sprzedawać swoje produkty? Jakie social media wybrać?

Mnogość portali społecznościowych, które aktualnie funkcjonują w Internecie, daje ogromne możliwości sprzedażowe. Oto przykładowe platformy, na których możesz rozpocząć handel swoimi produktami:

  • Facebook – jeśli prowadzisz stronę swojego sklepu w serwisie Facebook, możesz łatwo dodać do niej zakładkę „Sklep”. W tym celu należy zalogować się do Menedżera sprzedaży, następnie kliknąć Rozpocznij/Dodaj sklep i Utwórz sklep. Kolejny krok to wybór sposobu finalizacji zakupów i kanału sprzedaży. Następnie można przejść do szczegółów, takich jak wybór poszczególnych produktów, wyglądu witryny itp. Proces zakładania sklepu jest bardzo prosty, jednak trzeba później poczekać jeszcze na jego zatwierdzenie. Na Facebooku można też sprzedawać za pośrednictwem Marketplace. Z tej opcji może skorzystać każdy, ponieważ konto firmowe nie jest w tym wypadku wymagane. Umieszczenie produktów na Marketplace jest banalnie proste. Wystarczy tylko wstawić kilka zdjęć, opisać oferowaną rzecz, ustalić cenę i czekać na zatwierdzenie przez pracowników Facebooka. Klienci, reagując na ogłoszenie, skontaktują się z Tobą na czacie;
  • Instagram – to platforma, która opiera się na zdjęciach. Idealnie sprawdza się w przypadku marek odzieżowych czy wnętrzarskich, które dużą wagę przykładają do wizualnego aspektu swojego profilu. Estetyczne fotografie, prezentujące artykuły z oferty firmy, przyciągają wzrok i uwagę potencjalnych odbiorców. Dlatego na Instagramie także udostępniono narzędzia, dzięki którym możliwa jest sprzedaż produktów. Po pierwsze, by założyć sklep instagramowy, profil musi być firmowy. Na prywatnym nie ma bowiem takiej możliwości. Po drugie, konto na Instagramie musi być połączone z kontem na Facebooku. Jeśli prowadzisz już sklep na Facebooku, sklep na Instagramie można podłączyć do tego samego katalogu. Jeśli nie, należy stworzyć sklep zgodnie z wcześniejszą instrukcją. Gdy katalog z produktami jest już gotowy, wystarczy w Ustawieniach na Instagramie wybrać zakładkę Firma i Zarejestruj się w usłudze Zakupy. Następnie zostaniesz poproszony o wybór katalogu i zatwierdzenie. Bardzo ciekawą opcją jest możliwość oznaczania produktów bezpośrednio na zdjęciach na swoim profilu. Po kliknięciu znacznika odbiorcy zostaną natychmiast przekierowani do katalogu z możliwością zakupu danej rzeczy. To bardzo wygodna opcja, ułatwiająca sprzedaż w mediach społecznościowych;
  • LinkedIn – jeśli działalność Twojej firmy skupia się na szeroko pojętym biznesie, warto zacząć promować swoje usługi na LinkedIn. Portal ten charakteryzuje się niewielką (w porównaniu do np. Facebooka), ale bardzo zaangażowaną społecznością. Dobrze zatem poświęcić czas na budowanie wizerunku swojej marki właśnie tam. Warto udzielać się na grupach, dodawać posty czy dzielić się merytoryczną wiedzą, by z czasem móc oferować swoje usługi innym użytkownikom. LinkedIn daje możliwość dotarcia do mnóstwa osób związanych z Twoją branżą, które otwarcie podchodzą do tematu współpracy czy sprzedaży. To także idealne narzędzie do toczenia rozmów biznesowych;
  • Pinterest – to kopalnia inspiracji, z której korzystają miliony użytkowników na świecie. Platforma, podobnie jak Instagram, opiera się na zdjęciach, ale działa w nieco inny sposób. Można tam wyszukiwać inspiracje na zdjęcia, cele podróżnicze, kreatywne narzędzia do domu czy dekoracje. Funkcją wspomagającą sprzedaż, którą oferuje Pinterest, jest zamieszczanie Pinów. Działają one podobnie do tagów produktów na Instagramie. Zamieszczając zdjęcie na Pintereście, można przypiąć na nim Pin, który przekieruje klienta na stronę Twojego sklepu. Niezwykle ważne jest przykładanie wagi do zdjęć, ich jakości i kreatywności. To właśnie te najbardziej przyciągające wzrok fotografie cieszą się popularnością na tej platformie;

Nie są to oczywiście wszystkie miejsca, na których możliwa jest skuteczna sprzedaż w social mediach. Są to jednak najpopularniejsze strony, umożliwiające zbudowanie sprawnie funkcjonującego handlu online.

Social selling – jak zacząć sprzedaż w social mediach?

Jeśli prowadzisz własny biznes i jesteś zainteresowany sprzedażą w mediach społecznościowych, przygotowaliśmy dla Ciebie kilka porad. Na samym początku pomocne okazuje się określenie Twojej grupy docelowej. To, do kogo ma trafić Twój produkt czy usługa, wiąże się z tym, gdzie założysz swój sklep. Gdy chcesz trafić do młodych ludzi, najlepiej wybrać Instagram, a jeśli poszukujesz klientów biznesowych, związanych z wąską dziedziną, dobrze sprawdzi się LinkedIn. Określenie grupy odbiorców pomoże Ci też w przyszłościowym kreowaniu marki, doborze produktów czy tworzeniu strategii komunikacji. Po dokładnym zaplanowaniu swoich działań możesz zacząć tworzenie swojej społeczności odbiorców.

Social media działają na zasadzie określonych algorytmów, więc udostępnianie, komentowanie i lajkowanie Twoich postów przez użytkowników ma ogromny wpływ na to, czy Twój profil będzie wyświetlał się nowym osobom. Oczywiście samemu także można wpływać na promowanie swojej strony. Można wykupować reklamy, ale lepiej budować bazę klientów poprzez zamieszczanie atrakcyjnych treści, udzielanie się w miejscach związanych z tematyką Twojego sklepu i regularną aktywność np. na Instagram Stories. Warto angażować osoby odwiedzające profil, np. poprzez ankiety czy pytania. W mediach społecznościowych dobrze sprawdzają się też konkursy, w których można wygrać przedmiot ze sklepu. Profil odwiedza wtedy wiele nowych osób, czyli potencjalnych klientów, którzy być może dokonają zakupu, jeśli nie uda im się wygrać. Zwycięzca natomiast, jeśli spodoba mu się jakość nagrody, prawdopodobnie wróci do sklepu po inny produkt lub chociaż poleci go swoim znajomym. Tak szerzy się informacja o sklepie, a wraz z nią wzrasta szansa sprzedaży produktu.

Korzyści z social sellingu

Jakie zalety niesie ze sobą social selling? Zanim dojdzie do sprzedaży produktu, bardzo ważne jest budowanie społeczności. Media społecznościowe dają możliwość dotarcia właściwie do nieograniczonej liczby użytkowników. Pokazując kulisy swojej działalności i tworząc oparte na zaufaniu i transparentności relacje z klientami, można naprawdę wiele osiągnąć. Jeśli to, co prezentują social media, idzie w parze z dobrą jakością i sprawną obsługą klienta, sprzedaż przez Facebooka czy inne media społecznościowe staje się efektywna. Nabywcy wracają i decydują się na ponowne skorzystanie z usług, co sprawia, że pozycja twojej firmy na rynku e-commerce rośnie.

Na dodatek social selling daje możliwość sprzedaży błyskawicznej. To korzystne nie tylko dla właściciela sklepu, ale też użytkownika, który zobaczył interesujący go produkt podczas przeglądania mediów społecznościowych. Social media odgrywają coraz większą rolę w rozwoju e-commerce i sprawiają, że sprzedaż internetowa nieustannie się udoskonala, stanowiąc niezwykle przyszłościowy kanał dystrybucji.

Udostępnij