Kurier

Chcesz wiedzieć, gdzie jest Twoja paczka? Skorzystaj z monitoringu przesyłek

Chcesz wiedzieć, gdzie jest Twoja paczka? Skorzystaj z monitoringu przesyłek

Śledzenie przesyłek online to funkcja, która w ogromnym stopniu ułatwia odbiorcy korzystanie z usług kurierskich i pocztowych. Data nadania, numer przesyłki czy etap realizacji zamówienia, to tylko niektóre z informacji, jakie da Ci możliwość monitorowania paczek. Dzięki rozwojowi usług przewozowych i opcji śledzenia paczek online możesz łatwiej rozplanować dzień, w którym oczekujesz na dostawę zamówienia.

Sprawdź, gdzie jest twoja przesyłka

Jak monitorować przesyłkę? Jest na to kilka sposobów. Zarówno firmy kurierskie, jak i niezależnie działające serwisy internetowe oferują dostęp do usługi trackingu. Na stronach większości przewoźników znajdziesz opcję wyszukiwarki, do której można wpisać numer przewozowy przesyłki pozwalający zlokalizować paczkę. Serwisy działają online i jeśli tylko otrzymałeś już e-mail z danymi przewozowymi zamówienia, bez problemu skorzystasz z usługi, sprawdzając informacje na temat przesyłki.

Wiadomości o przesyłkach zawsze pod ręką — aplikacje kurierskie

Niektóre z firm w odpowiedzi na potrzeby klientów, oprócz strony internetowej obsługują również aplikacje, które ułatwiają śledzenie przesyłek z telefonu komórkowego. Monitorowanie przesyłek kurierskich poprzez aplikację to duże ułatwienie. Przykładowo aplikacja InPost Mobile samoczynnie rejestruje zamówioną przy pomocy przewoźnika paczkę i automatycznie wprowadza do systemu jej dane. Dzięki temu ułatwieniu nie musisz za każdym razem kopiować numeru przesyłki, aby skorzystać z usług monitorowania paczki. Aby śledzić przesyłkę, wystarczy być stale zalogowanym do systemu aplikacji, który będzie na bieżąco wysyłać powiadomienia o przebiegu usługi transportowej. Kurierskie aplikacje pozwolą zarówno sprawdzić etap realizacji transportu przesyłki, jak i nadać paczkę, w momencie, gdy staniesz w roli osoby wysyłającej.

Śledzenie paczki — co oznaczają statusy?

Jakie informacje na temat przesyłek możesz znaleźć dzięki śledzeniu przesyłek i co one oznaczają? Wyszukawszy przesyłkę poprzez numer przewozowy na stronie przewoźnika lub współpracującego z nim pośrednika internetowego będziesz mógł sprawdzić status paczki. Oznacza to, że zobaczysz aktualne informacje dotyczące stopnia realizacji transportu zamówionej przesyłki. Dane dotyczące etapów realizacji zamówienia dostępne i aktualizowane są zarówno dla nadawcy, jak i odbiorcy przesyłki. Obydwie strony transakcji od momentu nadania mogą na bieżąco śledzić paczkę i cały przebieg dostawy. W zależności od przewoźnika statusy mogą się nieco różnić. Niektórzy z przewoźników informują o każdej zmianie lokalizacji paczki, a inni aktualizują dane, kiedy przesyłka zostanie dostarczona do konkretnego oddziału. Wśród etapów usług kurierskich, które może wyświetlić strona zapewniająca śledzenie przesyłek, znajdują się m.in. przyjęcie zamówienia do realizacji, odebranie przesyłki przez kuriera, przyjęcie paczek w oddziale, przekazanie do doręczenia i doręczenie przesyłki.

Wiadomość o tym, że paczka została przyjęta do realizacji, informuje o podstawowych powinnościach spełnionych przez nadawcę paczki. Oznacza to, że osoba nadająca przesyłkę wprowadziła już do systemu dane niezbędne do wysłania paczki, opłaciła nadanie i wygenerowała etykietę przewozową, jeśli takowa jest wymagana przez firmę kurierską. „Przyjęcie do realizacji” nie oznacza jednak, że przesyłka została wydana kurierowi — tę informację zapewni kolejny ze statusów. „Odebranie paczki przez kuriera” jest tak naprawdę pierwszym etapem rzeczywistego transportu przesyłki. Taka wiadomość pokaże Ci się na stronie firmy w momencie, gdy nadawca przekaże paczkę w kurierskie ręce. Po odebraniu przesyłki, kurier przewiezie paczkę do najbliższego oddziału firmy, skąd zyska ona nową aktualizację statusu – „Przyjęta w oddziale”. Na tym etapie najprawdopodobniej zobaczysz również, gdzie znajduje się sortownia, do której trafiło Twoje zamówienie. Istotnym jest fakt, że informacja o statusie przyjęcia do oddziału może kilkukrotnie pokazać się w trakcie śledzenia przesyłek. Nie jest to błąd firm kurierskich. Obecność przesyłki w kilku oddziałach wynika z potrzeby transportu paczek do miejsca jak najbardziej zbliżonego do docelowego adresu dostawy. W zależności od odległości, jaka dzieli nadawcę i odbiorcę, paczka może więc znaleźć się w dwóch sortowniach lub od razu z pierwotnej zostać przekazana do doręczenia. Przedostatni status, jaki może wyświetlić strona oferująca śledzenie przesyłek, to „Przekazano paczkę do doręczenia”. Taka wiadomość informuje odbiorcę, iż paczkę wydano kurierowi z ostatniego oddziału firmy. Aktualizacja ta następuje w momencie, gdy kurier rano odbiera przesyłkę z sortowni. Widząc więc taką informację w aplikacji do śledzenia przesyłek, możesz spodziewać się, że zamówienie dotrze do Ciebie jeszcze tego samego dnia. Firmy kurierskie zazwyczaj wysyłają też wtedy do klientów SMS lub e-mail z przewidywanymi godzinami doręczenia przesyłki i numerem telefonu, pod którym dostępny będzie kurier. Kontakt z kurierem może okazać się nieoceniony w ostatnim etapie realizacji zamówienia, czyli doręczeniu przesyłki. Kiedy kurier podejmuje próbę doręczenia paczek i zastaje klientów pod wskazanym adresem, status przesyłki zmienia się na „Doręczona”. Strony kurierskie mogą wyświetlać tę informację zaraz po tym, jak otrzymasz paczkę lub nawet kilka godzin po wizycie kuriera. Komunikat o tym, że doręczono paczkę, oznaczać będzie zakończenie procesu realizacji usług kurierskich.

Zazwyczaj w tym momencie kończy się śledzenie przesyłek i kontakt z firmą przewozową. Jednak w niektórych sytuacjach śledzenie paczki może zostać wydłużone o kolejny etap — zwrot. Taka sytuacja może nastąpić w momencie, gdy kurier nie dostarczy przesyłki z pomyślnym rezultatem. Okoliczność ta najczęściej ma miejsce, kiedy kurier nie zastanie odbiorcy, dwukrotnie próbując dostarczyć paczkę. Może też zdarzyć się, że osoba znajdująca się pod adresem doręczenia zawartym w liście przewozowym nie zidentyfikuje przesyłki lub odmówi jej przyjęcia. W takich przypadkach paczka wraca do nadawcy. Śledzenie przesyłek i aktualizacja o zwrocie paczek, którą kurier wprowadza do systemu, pozwoli zorientować się wysyłającemu paczkę o możliwości popełnienia adresowego błędu w momencie nadania przesyłki.

Usługi monitorowania przesyłek online to aktualnie jedna z najbardziej powszechnych opcji wśród ofert przewoźników. Warto sprawdzać statusy swoich paczek i móc przez to kontrolować przebieg usługi transportowej.

Udostępnij