Odbioru przesyłki można dokonać bez wychodzenia z domu i to jest wielka zaleta usługi kuriera, pod warunkiem oczywiście, że nie musisz wychodzić z domu i możesz odebrać paczkę. Problem pojawia się, jeśli w momencie dostawy nie będzie cię w domu. Co wtedy? Czytaj dalej, aby dowiedzieć się więcej.
Ile razy kurier próbuje dostarczyć przesyłkę?
Ile razy kurier przywozi przesyłkę? Kurier dostarcza przesyłkę raz, ale jeśli nie doręczy jej za pierwszym podejściem, to może spróbować ponownie. Firmy kurierskie mają różne regulaminy i zasady szczegółowe, ale standardowo przyjmuje się, że kurier podejmie dwie próby doręczenia przesyłki pod wskazany adres, zanim zostanie ona przekazana do dalszego przetwarzania. Używam takiego ogólnego określenia, bo dalsze losy paczki, której kurier nie zdołał przekazać odbiorcy, mogą być bardzo różne, bo firmy kurierskie różnie określają warunki doręczenia przesyłki w regulaminach. Głównie od tego zależy, ile razy kurier dostarcza przesyłkę odbiorcy i próba kontaktu z pracownikiem firmy kurierskiej nie zawsze pomoże.
Co, jeśli nie odbiorę paczki od kuriera?
No więc stało się, wszystkie próby dostarczenia przesyłek pod wskazany adres zakończyły się niepowodzeniem. Co dalej? Czy paczka wróci do nadawcy, czy odbiór przesyłki po nieudanej próbie doręczenia paczki (np. w punkcie odbioru) będzie możliwy? To zależy. Zacznijmy od tego, dlaczego doręczenie paczki do odbiorcy się nie udało. Zwykle kojarzymy to z sytuacją, kiedy kurier nie zastanie adresata (lub innej osoby, która może odebrać paczkę) pod adresem wskazanym w liście przewozowym. Jednak odbiorca ma też prawo odmówić przyjęcia paczki. Kiedy odbiorca ma prawo zrezygnować z przyjęcia paczki, którą przywiózł kurier? Zawsze. Może po prostu powiedzieć, że na nic nie czeka, nie wie, o co chodzi i tyle. Kurier nie może zmusić odbiorcy do przyjęcia paczki, nie może jej też zostawić na progu i powiedzieć, że została przyjęta. Odrębną kwestią jest, czy odbiorca poniesie jakieś konsekwencje ze strony wysyłającego. To już jednak nie jest problem kuriera. Tak czy inaczej, jeśli odbiorca odmówi jej przyjęcia, to paczka wróci do nadawcy.
Odmowa przyjęcia paczki
Jest kilka szczególnych sytuacji, w których odbiorcy odmawiają odbioru paczki, o których warto wspomnieć. Po pierwsze, kupując cokolwiek online, klient ma prawo do wycofania się z umowy kupna w ciągu 14 dnia od otrzymania towaru, w tym także przed jej otrzymaniem. Jest to trochę niezręczna sytuacja, ale może być uzasadniona. Jeżeli wysyłka zamówienia się przedłuża, klienci czasem decydują się na zakup w innym sklepie i rezygnują z zamówienia. Czasem przesyłka jest już wtedy w rękach kuriera i zamiast odbierać ją i odsyłać, kupujący po prostu odmawia jej przyjęcia. Oczywiście trzeba wtedy pamiętać o wypełnieniu i wysłaniu do sklepu zgłoszenia rezygnacji z zakupu. Nawet jeśli klient zgłosi rezygnację przed wysłaniem zamówienia, sklep może próbować doręczyć przesyłkę (z wyrachowania lub przez pomyłkę) i wtedy należy odmówić jej przyjęcia.
Bardziej skomplikowana sytuacja ma miejsce, jeśli pakunek został uszkodzony w transporcie. Obowiązkiem firm kurierskich jest doręczyć przesyłkę w nienaruszonym stanie pod adres wskazany w liście przewozowym. Jeżeli kurier dostarcza paczkę noszącą widoczne ślady uszkodzenia, adresat ma prawo odmówić jej przyjęcia. Jest to też jedyna sytuacja, w której odbiorcy wolno otworzyć paczkę przed oficjalnym odbiorem, żeby sprawdzić, czy zawartość nie jest uszkodzona. W tej sytuacji kurier sporządza protokół szkody w obecności adresata, który obaj podpisują, a przesyłka wraca do nadawcy. Nadawca ma przy tym prawo domagać się odszkodowania od kuriera. Kurierzy oczywiście nie lubią takich sytuacji, bo naraża ich to na konsekwencje i zajmuje czas w napiętym grafiku.
Nieudana próba doręczenia paczki – co dalej?
Jeżeli kurier próbował doręczyć przesyłkę pod wskazany adres, ale nie zastał tam nikogo, kto mógłby ją odebrać, na ogół spróbuje doręczyć przesyłkę ponownie tego samego lub następnego dnia. Zależnie od polityki firmy kurier może też zadzwonić do adresata i spróbować ustalić dogodny termin, w którym doręczenie paczki będzie możliwe. Trzeba jednak pamiętać, że kurier nie ma takiego obowiązku i to, czy kurier w ogóle kiedykolwiek zadzwoni, zależy od polityki firmy. Wiele firm kurierskich ma politykę kontaktowania się z klientem jeszcze przed przyjazdem kuriera, bo pomaga to kurierowi skutecznie doręczyć przesyłkę, ale nawet jeśli nie, to kurier może zadzwonić podczas próby doręczenia przesyłki, często w nadziei, że może ktoś jednak jest w domu albo że będzie mógł zanieść ją pod sąsiedni adres. Jeżeli dwie próby doręczenia paczki zakończą się niepowodzeniem, paczka wróci do lokalnego oddziału firmy albo zostanie umieszczona w najbliższym punkcie odbioru. Oczywiste jest, że w tym drugim przypadku będzie można ją stamtąd odebrać, ale niektóre firmy będą też przechowywać nieodebraną paczkę w oddziale przez parę dni, aby umożliwić jej odbiór przed odesłaniem do nadawcy.
Kurier InPost, ile razy dostarcza?
InPost jest jedną z najbardziej rozpoznawalnych firm logistycznych w Polsce i poza dostarczaniem paczek do coraz popularniejszych maszyn Paczkomat®, ma w ofercie także tradycyjną usługę kuriera. Standardowo kurier InPost podejmuje dwie próby doręczenia przesyłki. Po dwóch próbach paczka wróci do lokalnego oddziału InPost. Dawniej przechowywano paczki w oddziale przez 48 godzin, dając klientom możliwość ich odbioru w późniejszym terminie, to jednak zmieniło się wraz z pandemią. Obecnie nieodebrana przesyłka zostanie niezwłocznie odesłana do nadawcy. InPost daje jednak klientom, którzy nie mogą przyjąć kuriera inne rozwiązanie. W aplikacji InPost znajdziemy możliwość darmowego przekierowania przesyłek do Paczkomatu® lub punktu odbioru, jak również pod inny adres na tej samej ulicy (innymi słowy, do sąsiadów). Dzięki temu możemy uniknąć całego problemu nieobecności w domu podczas przyjazdu kuriera.
Podsumowanie
Na ogół kurier spróbuje dostarczyć przesyłkę dwa razy, jeżeli za pierwszym razem nie zastanie nikogo w domu. Kurier może też zadzwonić do klienta, aby umówić dostarczenie przesyłki w innym terminie albo zostawić ją u sąsiadów. Jeżeli klient odmówi jej odebrania albo obie próby doręczenia przesyłki pod wskazany adres zakończą się niepowodzeniem, paczka wróci do lokalnego oddziału firmy, a następnie do miejsca nadania. Zależnie od polityki firmy, czasem będzie jeszcze przez jakiś czas możliwość odebrania jej z oddziału lub punktu odbioru.