Ecommerce

Najważniejsze informacje o zwrocie paczki do sklepu online

Najważniejsze informacje o zwrocie paczki do sklepu online

Czy wiesz, że klientom sklepów internetowych przysługują prawa konsumenta, w ramach których mogą dokonać zwrotu towaru? Sprzedawca powinien uwzględnić tę ewentualność w regulaminie, jasno określając, na jakich zasadach możliwe jest odesłanie produktu. Zapoznaj się z naszym krótkim poradnikiem i dowiedz się, jak zwrócić towar kupiony online i z jakich praw możesz skorzystać jako klient e-sklepu.

Jak zwrócić zakupy online do sklepu internetowego?

Każdy konsument ma prawo do zwrotu towaru kupionego online i może jego dokonać na kilka sposobów:

Zwrot zakupów w sklepie stacjonarnym

Jednym z nich jest oddanie produktu w punkcie stacjonarnym sklepu internetowego. W tym przypadku przyjęcie zwrotu może mieć miejsce na przykład w wybranej filii sklepu stacjonarnego. Musimy pamiętać, aby sprawdzić dokładnie zasady zwrotu towaru na stronie internetowej sklepu. Nie możemy również zapomnieć o dowodzie zakupu.

Zwrot towaru za pomocą kuriera

Towary zakupione online można również odesłać, korzystając z usług dostawcy. Po spakowaniu paczki należy zamówić kuriera w dogodnym terminie, informując wcześniej sprzedawcę o odstąpieniu od umowy. Konsument może także skorzystać z paczkomatów. To bardzo wygodne rozwiązanie, dzięki któremu towar kupiony w sklepie internetowym zostanie szybko odesłany. Dla każdego klienta e-sklepów liczy się czas, a dzięki paczkomatom można go znacznie zaoszczędzić. Pamiętaj jednak, aby sprawdzić, jakie opcje oferuje dany e-commerce. Niekiedy pokrywa on koszt przesyłki, jeśli skorzystamy z proponowanego rozwiązania.

Odstąpienie od umowy – czas na zwrot towaru

Obowiązkiem konsumenta jest przestrzeganie terminu zwrotu towaru. Jak to wygląda w praktyce? Na odstąpienie od umowy klient ma 14 dni. Przed upływem dwóch tygodni ma prawo zrezygnować z zakupu, informując o tym sprzedawcę (ale nie musi on podawać przyczyny zwrotu). Jest zobowiązany do wysłania mu formularza odstąpienia od umowy. Od chwili jego wysłania klient ma kolejne 14 dni na odesłanie towaru, który nie spełnił oczekiwań. Warto dodać, że zazwyczaj sprzedawcy szybko zwracają konsumentowi poniesione płatności. Nie muszą jednak tego robić od razu – sklep ma kolejna 14 dni na zwrot środków pieniężnych (najczęściej jednak dzieje się to szybciej).

Koszt zwrotu zakupów przez Internet

Każdy klient ma prawo do zwrotu produktów kupionych online. Jak wygląda sytuacja, ze zwrotem pieniędzy za nadanie paczki zwrotnej? W świetle obowiązujących przepisów sprzedawca jest zobowiązany zwrócić koszt przesyłki produktu do klienta, ale w wysokości najtańszej opcji dostawy. Nawet jeśli kupujący wybrał droższą opcję, nie otrzyma zwrotu pełnych kosztów. Do sprzedawcy należy obowiązek przestrzegania terminu, w którym musi zwrócić pieniądze zarówno za zakup samego towaru, jak i wspomnianą dostawę. Powinien zrobić to niezwłocznie, jednakże w świetle prawa ma na to 14 dni od otrzymania odstąpienia od umowy zakupu. A jak wygląda zwrot za nadanie paczki zwrotnej? Konsument musi sam opłacić przesyłkę zwrotną do sprzedawcy. Może ubiegać się o zwrot kosztów, jeśli przed nabyciem produktu nie został poinformowany, że będzie musiał sam je opłacić.

Obecnie sklepy internetowe wychodzą naprzeciw oczekiwaniom potencjalnego konsumenta, oferując darmowy zwrot towaru zakupionego online. Informacja na ten temat powinna być zawarta w regulaminie, w części mówiącej o polityce zwrotów. Bezpłatne odesłanie towaru to dla niejednego klienta kluczowy atut, który motywuje do złożenia zamówienia w danym sklepie internetowym.

Zwrot paczki w sklepie online

Jak zapakować paczkę do zwrotu InPost?

Zdecydowałeś się na zwrot zakupów za pomocą firmy InPost? Zanim udasz się do Paczkomatu® lub skorzystasz z usług kurierskich, musisz w odpowiedni sposób zapakować produkt. Jak przygotować paczkę do zwrotu? Sprawdźmy!

Odpowiednio zapakuj paczkę

Powinieneś sięgnąć po odpowiednie opakowanie. Najlepiej sprawdzają się pudełka kartonowe lub specjalna folia do paczkomatów. Musisz pamiętać, aby dostosować rozmiar paczki do gabarytów odsyłanych towarów. Zadbaj również o bezpieczeństwo zawartości na czas transportu. Warto postawić na ekologię i zamiast folii bąbelkowej zastosować wypełniacze przyjazne dla środowiska. Możesz zabezpieczyć towar pociętymi gazetami lub kawałkami tektury. Najlepiej zastosuj rozwiązania, które wykorzystał sam sprzedawca. Dzięki temu będziesz mieć pewność, że odbierze paczkę w nienaruszonym stanie. Jako klient musisz zadbać o dodatkową ochronę, jeśli przesyłasz na przykład szkło lub inne delikatne przedmioty. Pamiętaj również o odpowiednim oznaczeniu takiej przesyłki.

Jak zrobić zwrot paczki w Paczkomacie®?

Wielu klientów sklepów internetowych uważa, że najszybciej i najłatwiej można dokonać zwrotu towaru w Paczkomacie®. Jak to działa w praktyce? Z myślą o wygodzie konsumenta InPost znacznie uprościł całą procedurę, dzięki czemu wystarczy kilka kroków, aby odesłać zamówienie. Na początku należy wejść na stronę dotyczącą szybkich zwrotów i wybrać z listy sklep, w którym dokonałeś zakupu. Następnie trzeba wypełnić formularz zwrotu, wpisując w odpowiednią rubrykę numer zamówienia oraz pozostałe dane. Później należy czekać na informacje potwierdzające z InPost lub od sklepu, do którego odsyłasz towar. Niekiedy nadanie paczki jest darmowe, a innym razem sprzedawca potrąca koszty zwrotu ze zwrotu pieniędzy za produkty. Z czasem otrzymasz potwierdzenie zgłoszenia za pośrednictwem maila i wiadomości SMS. Po otrzymaniu kodu nadania można nadać przesyłkę zwrotną w najbliższym Paczkomacie®.

Jak nadać zwrot w Paczkomacie®?

Masz już kod nadania i zamierzasz zwrócić towar w Paczkomacie®? Wystarczy na dotykowym ekranie wybrać opcję: chcę wysłać paczkę. Następnie należy wpisać kod nadania zwrotu. Możesz także otworzyć skrytkę zdalnie za pomocą aplikacji InPost Mobile. Poszczególne skrytki Paczkomatów® różnią się między sobą wielkością. Po umieszczeniu w środku przesyłki zwrotnej, wystarczy zamknąć drzwiczki. Użytkownicy Paczkomatów® nie mają problemów z odesłaniem towaru, a sama procedura nie jest czasochłonna.

Zwrot towaru z usługą Szybkie Nadania

Nie znalazłeś sklepu internetowego na liście współpracujących z InPostem sprzedawców? Nic straconego – wciąż możesz skorzystać z usługi szybkiego nadania.

  1. Wybierz formę nadania paczki

W tym przypadku po wejściu na stronę musisz w pierwszej kolejności podać formę dostarczenia przesyłki (na przykład do Paczkomatu®).

  1. Wprowadź informację o gabarytach przesyłki

Następnie określasz gabaryt oraz wpisujesz dane nadawcy. Ponieważ InPost nie ma sklepu w swojej bazie, musisz podać także dokładne dane odbiorcy.

Podsumuj wszystko i nadaj paczkę

Na ekranie pojawi się podsumowanie, a Ty po opłaceniu przesyłki i zaakceptowaniu regulaminu możesz już wydrukować przygotowaną dla Twojej paczki etykietę. Teraz wystarczy udać się do wybranego wcześniej Paczkomatu®, zeskanować kod z etykiety i umieścić paczkę w otwartej skrytce. Jak widać, zwrot towaru do sklepu nie jest kłopotliwy dla klienta danego e-commerce.

Zwrot towaru do sklepu – czego nie można zwrócić?

Na koniec warto podkreślić, że nie wszystkie produkty można zwrócić do sklepu internetowego. Oczywiście powinniśmy zwracać uwagą na ten aspekt jeszcze przed zakupami. Należy dokładnie przeczytać zasady zakupu i regulamin sklepu online. Przykładowo, indywidualne zamówienie klienta, na przykład w formie spersonalizowanego towaru (będą to chociażby meble na zamówienie), nie podlega zwrotom. Inne produkty, których nie można zwracać to:

  • leki,
  • produkty spożywcze, które szybko się psują,
  • kosmetyki o krótkiej przydatności (o ile sprzedawca podał termin ważności produktu),
  • płyty CV, DVD oraz inne nośniki, na jakich nagrano treści,
  • treści cyfrowe, pliki, które pobiera się ze strony.

Zanim zdecydujesz się na zwrot towaru, upewnij się, że masz prawo go odesłać.

Podsumowanie

Jak widzisz, każdy klient dzięki prawom konsumenta może zwrócić zakupiony towar (o ile regulamin nie stanowi inaczej). Zwrot jest szybki i prosty – wystarczy skontaktować się z danym e-commerce, uzupełnić formularz zwrotu i nadać paczkę. Zakupy online jeszcze nigdy nie były tak proste i wygodne. Zamawiaj swoje ulubione produkty online!

Udostępnij