Ecommerce

Czego oczekują klienci od sklepów internetowych?

Czego oczekują klienci od sklepów internetowych?

Zastanawiasz się, które sklepy internetowe cieszą się największym zainteresowaniem klientów? Odpowiedź jest prosta – sukces w branży e-commerce zależy od dostosowania danej platformy sprzedażowej do potrzeb potencjalnych konsumentów. Jeśli klienci mogą szybko dokonać zakupu na preferowanych warunkach, zwiększa się prawdopodobieństwo, że będą chcieli ponownie skorzystać ze strony platformy sprzedażowej. Zatem zastanówmy się razem, czego dokładnie oczekują klienci od sklepów online!

E-commerce – jakie oczekiwania mają klienci?

Jeśli jesteś związany z branżą e-commerce, na pewno chciałbyś wiedzieć, jak pozyskać klientów do sklepu internetowego. Ważne jest poznanie oczekiwań klientów. Sprawdźmy zatem, na co zwraca się uwagę.

Jak powinien wyglądać sklep internetowy?

Jednym z ważniejszych elementów w przypadku działania e-commerce jest wygląd sklepu internetowego. Zatem bardzo ważne jest, aby witryna internetowa była atrakcyjna w odbiorze dla potencjalnego konsumenta. Dzięki temu sam proces zakupowy będzie dla klientów bardziej przyjemny. Warto postawić na kolory dostosowane do tematyki, a także samego logo, aby klienci lepiej kojarzyli sklep. Zastanawiasz się, ile kolorów powinno być na stronie www? Otóż warto postawić na trzy barwy. Pierwsza to mniej więcej 60% przestrzeni strony i wybieramy go na kolor podstawowy. Kolejne 30% to kontrast dla pierwotnej barwy. Ostatnie 10% stanowi kolor akcentujący, który uzupełnia resztę. I tak też kolor zielony kojarzy się z życiem, energią oraz przyrodą. Dlatego też sprawdzi się w przypadku np. sklepu ogrodniczego. Warto przed tworzeniem swojego sklepu zagłębić się bardziej w ten temat oraz dostosować kolorystkę do grupy odbiorców. Ważne jest także wygodne i intuicyjne menu. W ten sposób klient dokładnie wie, gdzie szukać tego, co potrzebuje!

Różne formy płatności i dostawy

Musisz także wziąć pod uwagę oczekiwania konsumentów dotyczące dostawy zamówionego towaru oraz form płatności. Dlatego nie można proponować tylko jednej opcji, ponieważ wtedy klient może zdecydować się na ofertę konkurencji. Warto stawiać na jak najwięcej możliwości dostawy (kurier, paczkomat, paczkopunkt) oraz dawać opcję wyboru płatności (także płatność za pobraniem).

Dokładna prezentacja produktów i przedstawienie zasad zakupów online

Istotną kwestią jest również wstawienie dokładnych opisów i zdjęć produktów, aby zachęcić kupujących do umieszczenia ich w wirtualnym koszyku. Ponadto, internauci chcą znać swoje prawa w przypadku zwrotu towaru. Co za tym idzie, na stronie sklepu należy umieścić informacje o zasadach reklamacji, uwzględniając je w czytelnym regulaminie. Trzeba wskazać, w jaki sposób zakup online może zostać anulowany. Należy podkreślić, że obecnie klienci zwracają szczególną uwagę na gwarancję darmowych zwrotów.

Intuicyjna nawigacja sklepu internetowego

Dla potencjalnych użytkowników sklepów internetowych liczy się przede wszystkim czas – nie chcą go tracić na zbyt długie wyszukiwanie konkretnych produktów. Z tego powodu warto zastanowić się nad wdrożeniem odpowiednich rozwiązań. Dobrym pomysłem może być opcja wyszukiwania artykułów według konkretnej marki lub kategorii. Dostępne produkty powinny być podzielone na działy tematyczne, aby potencjalni użytkownicy nie mieli problemów ze znalezieniem poszukiwanego towaru. Same kategorie muszą być czytelne, a przełączanie między nimi nie może wpływać na wydłużenie czasu ładowania. Nie da się ukryć, że do zakupu produktu skutecznie zniechęca brak tradycyjnej wyszukiwarki. Dla potencjalnego klienta ważna jest możliwość odnalezienia poszukiwanego produktu po samej nazwie – nie każdy ma czas na przeszukiwanie całych kategorii.

Preferencyjne formy płatności

Chcesz, aby oferta Twojego sklepu internetowego przypadła do gustu wielu potencjalnym klientom? Koniecznie musisz zadbać o udostępnienie im kilku różnych form płatności! Weź pod uwagę najczęściej wybierane opcje, w tym możliwość zamówienia produktów z płatnością przy odbiorze. Nie możesz też zapominać o bezpieczeństwie. Klienci sklepów internetowych zrezygnują z zakupów, jeśli nie będą mieć pewności, że za pośrednictwem danej strony mogą skorzystać z bezpiecznych form płatności. Wiarygodne sklepy internetowe muszą mieć certyfikat SSL, który gwarantuje ochronę wrażliwych danych podczas dokonywania przelewów. Należy pamiętać, że internauci coraz częściej korzystają z tak zwanych płatności mobilnych. Szczególną popularnością cieszy się BLIK, za pośrednictwem którego można w kilka sekund zrealizować przelew online. W e-commerce to klienci dyktują warunki – aby zatem przekonać ich do swojej oferty, należy udostępnić w sklepie różne metody płatności.

Dostawa zamówienia – czego oczekują klienci?

Potencjalni konsumenci bardzo często rezygnują z zakupów, jeśli nie mogą wybrać preferowanej przez nich formy dostawy. Jako właściciel sklepu internetowego powinieneś nawiązać współpracę z co najmniej kilkoma różnymi dostawcami. Pamiętaj, że nie każdy klient preferuje dostarczenie zamówienia na adres domowy. Obecnie coraz większą popularnością cieszą się dostawy do punktów odbioru. Przykładem są chociażby Paczkomaty® InPost, które pozwalają odebrać przesyłkę w dowolnym czasie. To bardzo wygodne rozwiązanie, jeśli ktoś nie chce oczekiwać na przyjazd kuriera, a do tego zależy mu na szybkiej dostawie.

Bardzo ważną kwestią są również koszty wysyłki – aby wpisać się w potrzeby potencjalnego klienta, należy maksymalnie je zmniejszyć. Dobrym pomysłem jest zaproponowanie darmowej dostawy na przykład po przekroczeniu określonej kwoty zakupów. Wtedy klienci będą zadowoleni i ucieszą się z darmowej dostawy, a dzięki temu być może zrobią większe zakupy, Można również zaoferować gratisową realizację zamówienia klientom zapisanym do newslettera lub nowym użytkownikom. Inna opcja to czasowe promocje, które mogą zachęcić do zakupów. Ważne jest, aby w serwisie znalazły się jasne wytyczne, kiedy jest dostępna opcja darmowej wysyłki.

Opisy produktów a oczekiwania klientów

Zastanawiasz się, co najlepiej sprzedaje się w Internecie? Odpowiedź jest prosta – to, co zostało w atrakcyjny sposób zaprezentowane na stronie sklepu! Musisz zatem zadbać, aby każdy produkt był dobrze opisany. Sam opis powinien być przede wszystkim unikalny oraz zachęcający do zakupu. Priorytetem jest, aby zawierał niezbędne informacje dotyczące właściwości produktu. Najlepiej spojrzeć na gotowy opis oczami klienta. Należy zastanowić się, czy uwzględnia on szczegóły odnośnie kluczowych funkcjonalności. Podstawowa zasada to nawiązanie do cechy produktu, pokazanie jej zalety, a potem korzyści, jaką daje potencjalnemu odbiorcy. W przypadku urządzeń elektronicznych lub chociażby sprzętu RTV można brać parametry ze strony producenta, ale tylko parametry techniczne. Trzeba pamiętać, aby sam opis był unikalny – dzięki temu zostanie zauważony przez wyszukiwarkę, co wpłynie na wyższą pozycję w sieci.

Postaw na dokładne zdjęcia oferty

Pamiętaj, że Twoi konsumenci nie kierują się jedynie samą treścią – jako wzrokowcy zwracają szczególną uwagę na zdjęcia. Zamieszczone na stronie fotografie powinny dokładnie ukazywać dany produkt, odzwierciedlając jego rzeczywisty wygląd. Dzięki temu potencjalny klient szybciej podejmie decyzję o zakupie, mając pewność, że towar spełni jego oczekiwania. Oczywiście warto też zastanowić się nad atrakcyjnym przedstawieniem produktów sprzedawanych online. Przykładowo, ofertę dotyczącą sprzedaży odzieży można wzbogacić o zdjęcia modelek w proponowanych ubraniach. Dobrym pomysłem jest także wstawienie w sieci promocyjnych filmików, dodatkowo zachęcających do zakupów online.

Szybki kontakt z obsługą sklepu

Na sukces w branży e-commerce składa się wiele czynników. Bardzo ważną kwestią jest zapewnienie klientom możliwości skorzystania ze wsparcia obsługi sklepu. To szczególnie istotne, jeśli ktoś waha się przed zakupem, ponieważ nie znalazł wystarczających informacji na temat danego produktu lub formy dostawy. Jak powinien wyglądać sklep internetowy pod kątem obsługi? Przede wszystkim istotne jest, aby już na stronie głównej zamieścić odnośniki bezpośrednio do kontaktu z konsultantem – koniecznie należy zadbać o stały kontakt z klientami. W sklepie internetowym bardzo dobrze sprawdza się live czat, pozwalający na szybką wymianę informacji ze sprzedawcą. Oczywiście internet daje także wiele innych możliwości kontaktu. Klienci sklepów internetowych często szukają odpowiedzi na nurtujące ich pytania za pośrednictwem mediów społecznościowych. Ważne jest zatem, aby zadbać o bieżącą obsługę tych kanałów.

Jak pozyskać klientów do sklepu internetowego?

Jeśli szukasz odpowiedzi na pytanie, jak pozyskać obecnie klientów do swojego e-commerce, to zasada jest bardzo prosta. Trzeba przede wszystkim poznać swoją grupę docelową, dostosować do niej witrynę internetową. Następnie postawić na atrakcyjne wysyłki i różne formy płatności. Pamiętaj również o możliwościach reklamy w sieci. Warto postawić na Facebook Ads lub Google Ads- dzięki temu uda się dotrzeć do nowych klientów. Ważna jest także odpowiednia obsługa w sklepie, gdyż wpływa na zadowolenie klientów. A każdy zadowolony kupujący może zachęcić znajomych do zakupu. Opinie w sieci są istotne – wpływają również na zyskanie nowych klientów.

Podsumowanie

Zadbaj o pozytywne doświadczenie każdego konsumenta i zastosuj w swoim sklepie rozwiązania zgodnie z preferencjami klientów. Odpowiednio zaprojektowana witryna online, która będzie jednocześnie atrakcyjna i bezpieczna w użytkowaniu, skłoni internautów do częstszych odwiedzin. Funkcjonalny, mobilny sklep internetowy jest kluczem do sukcesu w e-commerce.

Udostępnij